Ubiegły rok dał nam się we znaki i to porządnie! Minęło już kilka miesięcy od kiedy działalność restauracji polegała wyłącznie na serwowaniu dań na wynos oraz w dostawie. Restauracje tym samym zaczynają odchodzić od firm, które pośredniczą w dostawie i zabierają znaczną część zysków. Jednak, aby rozwijać własne skrzydła w oferowaniu dań na wynos i prowadzić sprzedaż pod własną marką, lokale zadają sobie jedno pytanie: jak promować bezpośrednie zamówienia online dla restauracji?

W tym artykule dowiesz się jak promować zamówienia online dla restauracji, aby zarówno zwiększyć bezpośrednią sprzedaż jak i budować silne relacje z klientami – nawet na odległość.

Social media marketing 

Media społecznościowe jak Facebook i Instagram od zawsze stanowiły najlepszy kanał do promocji restauracji. Aktywne prowadzenie profilu to dbanie o widoczność Twojej marki, która przyciąga gości, nawet kiedy nie mogą samodzielnie odwiedzić lokalu. W tym ostatnim aspekcie jest to dużo ważniejsze niż kiedykolwiek, ponieważ użytkownicy często na podstawie zdjęć i postów podejmują decyzje o złożeniu zamówienia. W związku z tym social media to również najlepsze miejsce do komunikowania, że goście mogą otrzymać jedzenie w dostawie – zamawiając bezpośrednio u Ciebie.  

Bez względu na to czy Twój profil już istnieje czy dopiero zaczynasz – odśwież informacje na swoich kontach, by zoptymalizować je pod kątem dostaw. 

Godziny otwarcia: W wielu lokalach godziny otwarcia uległy zmianie. Uwzględnij to w swoim opisie (bio), aby goście z łatwością odnaleźli informację w jakich godzinach jest czynny lokal, a w jakich mogą zamawiać posiłki w dostawie. 

Kontakt: Goście nadal dzielą się na tych, którzy lubią zamawiać poprzez stronę oraz tych, którzy preferują bezpośrednio zatelefonować. Na swoim profilu możesz dodać przycisk zadzwoń lub wyślij wiadomość, aby goście mogli w szybki sposób skontaktować się z obsługą.  

Link do strony: W opisie dodaj link do Twojej strony, gdzie goście mogą składać zamówienia. Możesz też dodać przycisk, który przekieruje ich bezpośrednio do zamówień online.  

Teraz kiedy masz już odpowiednio skonfigurowane konto czas na postowanie! W mediach roi się od zdjęć jedzenia, dlatego musisz wykazać się kreatywnością, aby pokazać co wyróżnia Twoją restaurację od innych. Poniżej znajdziesz parę sugestii dotyczących treści jaką możesz publikować.  

Nie bądź skromny, chwal się flagowymi potrawami z Twojego menu, które są popularne wśród gości. Nie zapominaj o krótkim opisie, aby goście wiedzieli, która pozycja wzbudziła tak ich apetyt i zaznacz, że teraz mogą zamówić to danie w dostawie. Jeśli w Twojej karcie pojawiają się sezonowe potrawy, komunikuj to, a wzbudzając efekt FOMO (strach przed utratą) sprawisz, że goście nie będą zwlekać z zamówieniem.  

 Jeśli do tej pory stosowałeś tego typu posty, nie zapomnij o zdjęciach, które pokażą jak prezentują się dania na wynos. Systematycznie pojawiające się tego typu zdjęcia, nie dadzą gościom zapomnieć, że mogą liczyć na dostawę z Twojego lokalu. Wrzuć zdjęcie najsmakowitszej potrawy i popisz, że teraz goście mogą ją spróbować w swoim domu, zamawiając ją bezpośrednio z Twojej strony, w atrakcyjnej cenie. Nie zapomnij, aby przy każdym tego typu poście wskazać gościom link do strony, by ułatwić tym samym złożenie zamówienia online. 

Restauracja to ludzie 

To, że goście zaczną zamawiać online nie znaczy, że masz stracić z nimi kontakt. Dziel się na swoim profilu autentycznymi historiami i daj gościom możliwość poznać Twój zespół, nawet kiedy nie odwiedzili jeszcze Twojego lokalu. Im jesteś bliżej gości, tym oni chętniej doceniają Twoją działalność. Wówczas możesz być z nimi szczery, że zamówienia spływające bezpośrednio z Twojej strony, dużo bardziej wspierają lokal. A kiedy goście czują, że mogą pomóc, uwierz, że poprawia się ich samopoczucie i chętnie dodają do tego swoją cegiełkę, choćby dzięki zamawianiu bezpośrednio u Ciebie.  

 

Bezpieczeństwo 

W związku z ostatnimi wydarzeniami dla gości bardzo istotne jest, jak dbasz o nowo wyznaczone standardy. Dziel się tym na swoim profilu i pokaż, że dbasz o bezpieczeństwo pracowników i gości. Zamówienia online to też swojego rodzaju odpowiedź na potrzebę bezkontaktowego zamawiania posiłków  

 

Oferty specjalne 

Twoja własna strona do zamówień to też duża elastyczność. Dzięki temu możesz przygotowywać specjalne oferty, z których goście mogą skorzystać zamawiając bezpośrednio u Ciebie. Gotowe zestawy w promocyjnej cenie, rabaty przy pierwszym zamówieniu, ekstra dodatek w postaci domowego ciasta czy lemoniady do każdego zamówienia.  

Kiedy już będziesz udostępniać oferty specjalne zwróć uwagę, aby odpowiednio je komunikować. Badania pokazują, że zamiast formuły „Zaoszczędź 10 PLN przy zamówieniu online”, lepiej jest napisać „Zyskaj 10 PLN przy zamówieniu online”. „Oszczędzanie” wskazuje na nieuniknioną stratę, podczas gdy „zyskaj” oznacza uzyskanie pewnej wartości. 

 

Like, tag, repost 

Możesz również zorganizować konkurs, w którym goście publikują zdjęcia ze swoimi zamówieniami w dostawie. Pamiętaj, aby odpowiednio oznaczyli Twój lokal, możesz nawet na tą okazję wymyślić unikatowy hashtag. Następnie repostuj je na swoim profilu. Aby zaangażować jak największą liczbę osób, możesz zaoferować użytkownikom rabaty lub smakowite dodatki do kolejnego zamówienia. Przy tego typu akcjach, ważne jest abyś zadbał  logo na każdym z opakowań – co pozytywnie wpłynie na rozpoznawalność Twojej marki.  

Reklama sponsorowana 

Jeśli chcesz zwiększyć zasięg swoich postów, a szczególnie tych które promują zamówienia online – wypuść sponsorowaną reklamę. Nie musisz wydawać na to wiele pieniędzy, aby zyskać nowych odbiorców. Aby Twoje reklama była efektywna pamiętaj, by odpowiednio doprecyzować grupę, do której kierujesz reklamę. Tutaj najbardziej kluczowe jest określenie odpowiedniej lokalizacji, w ramach której goście mogą załapać się na dostawę do domu.  

Influence marketing 

Możesz również spróbować influence marketingu angażując do tego osoby, które są wpływowe i obserwowane przez wielu użytkowników w Twoim mieście. Tego rodzaj działania pozwolą Ci w szybki sposób dotrzeć do nowych odbiorców. Znajdź osoby, które są popularne i mają dużo obserwujących w Twoim mieście.

Goście w Twojej okolicy

W pierwszej kolejności warto skupić się na osobach, które interesują się kulinarną mapą Twojego miasta. Jednak nie tylko osoby, które opisują restauracje na swoich profilach mogą zaangażować się w promocję. Influencerzy, dzielą się wieloma aspektami swojego życia, dlatego każdy z nich potencjalnie może wypromować Twój lokal. Wiele z takich osób chętnie pomoże Ci w promocji w zamian za darmowe posiłki. Pamiętaj tylko, aby precyzyjnie ustalić warunki Waszej współpracy. 

Zoptymalizuj swoją stronę www. 

Osoby, które chcą zamówić jedzenie z dowozem, najczęściej przeszukują Internet, by sprawdzić jakie mają możliwości. Aby potencjalni goście złożyli zamówienie właśnie u Ciebie, ważne jest, aby Twoja strona www. była widoczna w wyszukiwarkach oraz aby goście z łatwością mogli przejść przez proces zamawiania. 

 Słowa klucze 

Treści znajdujące się na Twojej stronie mają wpływ na jej optymalizację, czyli wyświetlanie się strony w wynikach wyszukiwania. Dlatego też, gdy wdrażasz ofertę dostawy, bardzo ważne jest, aby te hasła klucz były uwzględnione na Twojej stronie. Na przykład użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę “burgery na dowóz Katowice” wówczas, gdy masz te słowa na stronie – pojawi się ona w jego wynikach wyszukiwania. 

 

 Mobile friendly 

Prawie 40% zamawiających wyszukuje restauracje za pomocą przeglądarki w telefonie. Upewnij się, że Twoja strona jest responsywna – tzn. w odpowiedni sposób jest wyświetlana na urządzeniach mobilnych. Strona powinna tak dostosowywać się do urządzenia, aby goście od razu wiedzieli, że mogą zamówić online oraz by z łatwością przeszli przez proces zamawiania, bez względu na to z jakiego urządzenia korzystają.

 Linkowanie 

Pamiętaj, że goście nie trafiają na Twoją stronę wyłącznie przez wyszukiwarkę, dlatego zadbaj, aby link do Twojej strony był dostępny w różnych kanałach takich jak Trip Advisor czy Google Moja Firma. Nie ignoruj tych profili, ponieważ to kolejne, ogromne narzędzia marketingowe. Dbając o te profile i aktualizując na nich informacje zdobywasz jeszcze większą widoczność w sieci. Im więcej gości trafi na Twoją stronę, tym cześciej będzie ona wyświetlana. 

  

Układ strony i menu 

Takie szczegóły jak odpowiednie umieszczenie na stronie przycisku “zamów online” może okazać się kluczowe. Upewnij się, że przycisk jest dobrze widoczny, ustawiony w centralnym miejscu oraz wyróżnia się kolorystycznie. Jeśli nie wiesz czy dane miejsce jest odpowiednie dla przycisku – nie bój się testować i umieszczaj go w różnych obszarach analizując, czy ma to wpływ na sprzedaż. 

Dla gość ważne jest, aby już na wstępie mogli zweryfikować w jakim obrębie miasta są realizowane dostawy, jaki jest koszt oraz czy obowiązuje minimalna kwota zamówienia. 

W trosce o użytkowników, którzy pierwszy raz zamawiają u Ciebie zadbaj, aby menu było czytelne, podzielone na kategorie, a pozycje zawierały krótkie opisy dania. Możesz przygotować sekcję, w której wyróżnisz najbardziej popularne pozycje, danie sezonowe albo ofertę specjalną dostępną tylko w dostawie. 

Przekierowanie zamawiających na Twoją stronę 

Możesz zachęcić użytkowników do składania zamówień bezpośrednio z Twojej strony dołączając przygotowaną wcześniej ulotkę do każdego zamówienia złożonego za pośrednictwem innych aplikacji. Załącz w niej adres do Twojej strony www. oraz poinformuj, dlaczego jest to dla Ciebie ważne. Oferując darmową dostawę lub zniżkę na zamówienie zachęcisz ich, aby następnym razem dokonali zamówienia bezpośrednio u Ciebie. 

Komunikuj również o możliwości dostawy w swoim w lokalu. Twoi stali goście będą zachwyceni, kiedy dowiedzą się, że teraz mogą zamawiać swoje ulubione dania z dostawą do domu. Dołączając do zamówienia odręcznie podziękowanie czy podpis kucharza przyczynisz się do budowania relacji z gośćmi, co sprawia, że chętniej do Ciebie wrócą. 

Tekst oryginalny: Zamówienia online dla restauracji. W jaki sposób je promować? (ristorio.com)